Skulle du riskera livet för ett par jeans..?

..Det gjorde Viktor Fredbäck – som nu har en av världens främsta jeanssamlingar och är aktuell med en bok om det slitstarka plagget: “True Fit” På frågan varför, svarar Viktor att det kan bero på hans drift att ständigt vara intresserad av att lära. Han läser alltid och med de jeans han har så har han inte bara samlat byxor, det är även 100 år av jeansens historia som han äger. Och historia fascinerar honom, han vill veta vilka som burit jeansen och hur de levde.

Jeansen har ju även varit en del av den jämställdhetskamp, den feministiska kampen, som pågått och fortfarande pågår. För killar har den främst handlat om att även de ska få vara trend och modeintresserade. För några år sedan kallades det att vara metrosexuell när man som kille brydde sig om sitt utseende, nu är det snarare någonting som ses som självklart än konstigt. Och det kan faktiskt ha med jeansen att göra, eftersom det är ett plagg som när det kom (om man ser till de jeans som kom de senast 50 åren) ansågs vara väldigt snyggt på både män likväl som kvinnor. Detta har ju lett till att då män också kan ha snygga underkläder snarare än bara sunkiga kalsonger och det är inte konstigt att det finns underkläder för män på sajter som exempelvis williejohn.se.

Sen är det klart att kampen för jämställdhet och feminism inte är klart. Som tidigare skrivit är det en kamp som fortfarande pågår och där spelar manligheten en väldigt stor roll, kanske större en kvinnans just nu. Det hela handlar om att ta död på den så kallade “manligheten”. Är du vidare intresserad av det ämnet bör du läsa denna ledarkrönika som inleds:

Gänget bakom Feber.se gör nu Tjock.se, sajten för den generation män som ­nördar ner sig i köket, vet allt om öl och njuter av att köpa verktyg.” I bland talas det om att manligheten är i kris, men är pressmeddelandet från Bonniers nya livsstilsmagasin, Tjock.se, ett rop på hjälp eller ett triumfatoriskt ­segervrål? Får man tro pressmeddelandet så verkar det finnas en generation män som ”nördar ner sig i köket” – till skillnad från kvinnor som ”lagar mat”, får man anta. En generation män som gillar verktyg och öl. Det är en beskrivning av manligheten där vi känner oss bekväma. Där är vi ett kollektiv, en generation. Vi är män.